Hoe laat je ze doen wat jij wilt?
Door mijzelf hoog te positioneren ben ik een expert geworden op het gebied van Beauty Business. Al snel begreep ik, dat wanneer ik een bedrijf met een goede omzet wilde hebben ik niet achter de stoel kon blijven zitten. En zo begint mijn verhaal als eigenaar van 4 gerenommeerde high-end beauty instituten.
Door met medewerkers te starten begon mijn omzet pas echt te stijgen.
Ik begrijp nu, uit de vele gesprekken die ik met eigenaren van zowel schoonheidsinstituten als kappers heb gevoerd dat de oprichter in kwestie daar nou juist zo tegenop ziet.
”Ik wens je veel personeel” roepen ze al gauw of de klanten willen alleen maar door mij geholpen worden. Voor wat dat laatste betreft, eens! Immers, de klant is voor jou gekomen toch?
Alleen er is nog wel een dingetje. Er ontstaat op den duur een (veel te) hechte band tussen jou en de klant en zie daar nou maar eens vanaf te komen.
Maar al te vaak blijkt tijdens de vele interviews die ik had, dat verkopen aan dit soort klanten geen gemakkelijke opdracht is.
Deze klant kent je immers veel te goed dus zegt ze ook heel gemakkelijk nee onder het aanvoeren van de meest geloofwaardige argumenten. Zit financieel niet zo best. Heb nog staan. Heb iets van een ander merk wat mijn vriendin altijd gebruikt. Volgende keer neem ik het mee hoor. En dan? Wat zeg jij dan? Maar goed dat bespreek ik een andere keer met jou.
Een andere persoon (lees schoonheidsspecialiste) kan dit heel makkelijk doorbreken. Soms vindt de klant haar zelfs beter! Immers door al dat geklets gaat de kwaliteit van jouw behandeling achteruit en de aandacht van wat echt noodzakelijk is, is ver te zoeken. Wil je nou echt de sleur doorbreken, dan heb je medewerkers nodig. Maar hoe pak je zoiets aan? Wat laat je “ze” doen? En vooral, waarom doen ze het niet zoals ik?
Tja en daar zit nou net de crux.
Hoe laat je ze doen wat jij wilt! Wat voor leider ben jij?
Dat begint met het ontdekken van je eigen persoonlijke waarden.
Doe deze gratis test en ontdek je eigen kwaliteiten als leider van een Beauty Imperium in spe. De uitkomst van de test is alleen voor jou zichtbaar.
Anke